Krapula -trilogia


Kokemukseni krapulasta on kaukainen. Kaukainen, mutta tavallaan selkeä ja syvä. Olen kokenut sen. Voisi jopa sanoa, että olen kokenut juomisen jälkeisen päivän kerran jos toisenkin. Mutta siitä on viisitoista vuotta ja kahta päivää vaille kuusi kuukautta.

Näin ollen olen hämmästellyt viime viikon sitä, että molemmat lähiöelämää käsittelevistä teoksistani  – Mustan suklaan päivä ja työn alla oleva juuri aloitettu käsikirjoitus – molemmat alkavat siitä, että päähenkilöllä on krapula. Ilmeisesti kyseessä on omalla kohdallani tarve käsitellä tätä monelle ihmiselle niin kovin läheistä olotilaa. Tämä huomio toki edesauttoi seuraavan, siis sen trilogian kolmannen osan, alun kanssa sen verran, että luulen tietäväni missä tilassa päähenkilö juuri sillä hetkellä on.

En muista missä vaiheessa olen päättänyt kirjoittaa juurikin kolmiosaisen sarjan lähiöelämästä. Tällainen päätös on toki syntynyt ja väitän edelleen, että selvinpäin. Ensimmäinen sijoittuu vuoteen 1994, toinen johonkin lähimenneisyyteen ja kolmannesta minulla ei ole vielä mitään muuta tietoa kuin se, että päähenkilöllä on krapula tarinan alussa.

Mitä trilogian ensimmäiseen osaan tulee, niin olen nyt käynyt läpi, korjannut ja stilisoinut sitä siihen malliin, että oikein yököttää. Edelleen olen hieman kahden vaiheilla yhden hahmon koko olemuksesta; luulen, että hänet pitäisi muuttaa toisenlaiseksi. Tuntuu vain siltä kuin nyt olisi myöhäistä tehdä niin. Siis tällä kirjoituskerralla. Vaikka lupaankin nyt pyhästi ja syvästi, että kirja on valmis, jossain takaraivon tienoilla tolkuttaa se krapulahuuruinen pikkupiru ja sanoo, että kyllä sinä sen vielä vähintään kerran kirjoitat, eikös niin.

Jaa-a. Joskohan se minun muusani on aina krapulassa? En tiedä, kun en ole tietääkseni ikinä tavannut.

Lopuksi on todettava, ihan erikseen alleviivaamatta, että en ole missään vaiheessa lukenut yhtään ainutta Juha Vuorisen kirjaa. Enkä asianlaidan ollessa tällainen usko niin tekeväni. Se, mitä kirjoista olen kuullut on se, että Helsinkiin sijoittuvat tapahtumapaikat ja alkoholi näyttelevät myös hänen kirjoissaan jonkinlaista osaa. En ainakaan vielä uskalla niihin tarttua 😀

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s